ADDRESS

Warszawa

PHONE

6546-654-926

Czym są napoje izotoniczne?

Napoje izotoniczne są to płyny, których stężenie wynosi tyle samo, co stężenie płynów ustrojowych w ludzkim organizmie. Poza wodą, w ich składzie znajdują się przeważnie niezbędne minerały oraz węglowodany. Niekiedy odnajdziemy w nich również witaminy. Napoje tego rodzaju w bardzo krótkim czasie nawadniają organizm, a co za tym idzie, utrzymują wymagane stężenie składników mineralnych w ciele. Właśnie z tego powodu są stosowane przede wszystkim przez osoby aktywne fizycznie.

Skład napojów izotonicznych

Napoje izotoniczne, jak większość napojów zawierają głównie wodę, która jest przecież niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Inny równie cenny składnik to sód, którego zadaniem jest efektywne wchłanianie wypitej wody oraz utrzymanie równowagi elektrolitów. Sód pozwala także między innymi na utrzymanej wymaganej temperatury ciała. Co jeszcze znajduje się w napojach izotonicznych? Przeważnie będzie to potas, magnez oraz wapń, czyli składniki, które regulują pracę układu nerwowego i mięśniowego. W izotonikach nie może ponadto zabraknąć węglowodanów, oczywiście tych najłatwiej przyswajalnych, takich jak glukoza, maltoza, sacharoza, czy fruktoza. Nie powinno być jednak ich zbyt wiele, gdyż napoje będą wtedy mniej skutecznie nawadniały organizm.

Dla kogo?

Napoje izotoniczne są przeznaczone dla osób, które stosują intensywne obciążenie fizyczne. Podczas krótkich treningów nie będą one jednakże potrzebne. Do tego rodzaju form aktywności zalicza się: pływanie, biegi oraz aerobik. W tych przypadkach wystarczy sama woda lub zwykły sok, który nawodni organizm. Zażywanie izotoników nie powinno jednak wpływać negatywnie na organizm. Jeżeli koniecznie chcemy z nich skorzystać, to nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań.

Wysiłek fizyczny, która trwa powyżej godziny wymaga już stosowania napojów izotonicznych. Długodystansowe biegi, wszelkie maratony, piłka nożna itp. wiążą się z koniecznością używania izotoników. Zapobiegają bowiem odwodnieniu organizmu, a także spadkowi energii. Dają tym samym siły do dalszych ćwiczeń.

Skutki uboczne

Badania potwierdzają, że stosowanie napojów izotonicznych nie wpływa negatywnie na ludzki organizm, nie wykazano zatem żadnych skutków ubocznych ich działania. Warto jednak zwrócić uwagę na ich skład i wybierać te z mniejszą ilością węglowodanów (maksymalnie do 8g na 100 g). Sposób przyjmowania napoju także jest ściśle określony – nie należy pić ich w pośpiechu, ani za bardzo chłodzić. Najlepiej kiedy będą lekko schłodzone, ponieważ ciepłe napoje znacznie dłużej zalegają w żołądku.